alweer een bestsellerHad je je in 2020 voorgenomen eindelijk die roman te gaan schrijven, maar is het niet gelukt? Of is het wel gelukt, maar wil niemand het publiceren?


‘Leg je erbij neer als je op een gegeven moment doorhebt dat een professionele schrijfcarrière voor jou niet haalbaar is. Het is moeilijk en vaak pijnlijk om dit in te zien, maar op een gegeven moment moeten veel amateur schrijvers toegeven dat een echte schrijfcarrière voor hen te hoog gegrepen is.’

Dat schrijven Paul Sebes en Willem Bisseling in hun boek Alweer een bestseller met de ondertitel Schrijftips en belevenissen van twee literair agenten. En dat is wel zo’n beetje de ondertoon in dit eerlijke en verhelderende boek dat is bedoeld voor alle beginnende en gevorderde schrijvers.

Realistisch
Je zou kunnen zeggen dat Alweer een bestseller erop gericht is de verwachtingen van een beginnend auteur te temperen en te vervangen door een wat realistischer beeld van het hele proces van schrijven tot publicatie. De auteurs houden je een spiegel voor en geven heel veel voorbeelden uit de praktijk om hun boodschap te verduidelijken. Dat maakt het boek heel leesbaar en hier en daar zelfs vermakelijk. Ontnuchterend voor wie denkt een meesterwerk geschreven te hebben en hier en daar een tikje neerbuigend, maar ik houd wel van een duidelijke boodschap.

Literair agent
Uiteraard komt ook ruim aan bod wat een literair agent precies voor je doet en ook wat het kost. Deze nieuwe versie (2016) geeft bovendien veel informatie over wat er allemaal nodig is om een boek op de internationale markt aan te bieden en hoe dat werkt met bijvoorbeeld vertaalrechten. Verder kun je het boek beschouwen als een overzicht van de meest belangrijke schrijftips. Erg diep gaan de auteurs niet op deze schrijftips in. Dat kan ook niet in de pakweg 250 pagina’s die dit boek telt, maar het geeft wel een idee van de zaken waar een redacteur bij een uitgever op zal letten.

Titels
Wat vooral is bijgebleven na het lezen van dit boek, is waar je op moet letten bij het kiezen van een titel. Nou ja, een auteur kiest meestal niet de titel. Dat doet de uitgever. Toch is het nuttig om te weten waar een uitgever op let en een auteur bedenkt wel de werktitel. Een sterke werktitel trekt sneller de aandacht van een uitgever dan een alledaagse. Zo moet je negatieven in je titel vermijden, zeggen Sebes en Bisseling, want een positieve titel doet het beter. Seizoenen en weertypen moet je niet in je (werk)titel gebruiken, tenzij je wilt dat je boek alleen gelezen wordt tijdens dat specifieke seizoen of bij dat specifieke weertype.

Aanbieden aan een uitgever
Een ander onderwerp waarvoor ik het boek zeker nog een open zal slaan is de informatie over hoe je je boek het beste kunt aanbieden aan een uitgever. Hoe schrijf je een synopsis, een outline en een proposal van je boek? En wat is dat eigenlijk, een outline? Dat komt allemaal uitgebreid aan bod en wordt verduidelijkt met een aantal voorbeelden van proposals in de bijlagen bij dit boek. Alleen daarom zeker het aanschaffen waard, vind ik.

En heb ik me laten ontmoedigen? Nee. Het heeft me wel doen inzien dat je je zult moeten onderscheiden als je de aandacht van een (grote) uitgever wilt trekken. En het heeft me doen besluiten om nog meer meters te gaan maken met schrijven: essays, korte verhalen, artikelen voor tijdschriften insturen. Een goed voornemen voor 2021!

1000 Resterende tekens